duminică, 13 octombrie 2013

Organizarea unui atelier de reparatii

1. Administrativ
1.1 Daca depanarea va fi a doua ocupatie, asa zisa "munca de teren, cu geanta", fara un spatiu comercial amenajat, o autorizatie de persoana fizica autorizata (PFA) este suficienta.
Posibilitatea de a elibera un act fiscal, trecand peste aspectul legal al activitatii, va ofera un plus de credibilitate in fata potentialilor clienti, persoane fizice sau juridice. Avand o singura activitate, impozitarea se poate face pe "norma de venit" ca o taxa fixa, simplificand la maximum evidenta contabila.
1.2 Daca aceasta este activitatea principala si exista un spatiu comercial, pentru o prezenta decenta in fata clientului, sunt necesare minimum doua persoane si organizarea trebuie sa fie cel putin intreprindere familiala (IF - asociere de PFA ale aceleiasi familii) sau societate comerciala cu raspundere limitata (SRL).
Desi in cazul IF-ului cheltuielile administrative sunt minime (nu exista angajati, contabilitatea in partida simpla poate fi facuta de unul dintre asociati), SRL-ul ofera mai multa flexibilitate, posibilitati de dezvoltare dar trebuie luate in calcul cheltuielile pentru evidenta contabila si salarii.
1.3 Nu sunt excluse contractele de colaborare intre mai multe persoane fizice autorizate care lucreaza intr-un spatiu comercial comun. La fel, colaborari intre SRL si PFA.
1.4 Indiferent de modul de organizare, recomand inscrierea la organul fiscal teritorial ca platitor de TVA, pentru a beneficia de deducerea acestei taxe in cazul unor achizitii de bunuri cu valoare mai mare (scule, masini, spatii).

2. Tehnic
2.1 In cazul depanatorului independent este necesar amenajarea unui loc in care vor sta sculele, componentele si documentatia. In general o debara, o camara, sunt suficiente daca totul este ordonat. Nu trebuie uitat spatiul virtual, de pe HDD-ul PC-ului personal, alocat activitatii. Recomand sa acordati atentie bibliotecii tehnice si securitatii acesteia. Salvarile periodice pe medii sigure vor da un plus de siguranta activitatii dumneavoastra.
2.2 Practic, un atelier de reparatii ar trebui sa fie compus din mai multe incaperi sau compartimentari cu mobilier in functie de locatie.
2.2.1 Receptia - spatiu de primire clienti, predare/primire aparate, intocmire acte. Dotari minime: birou, un PC dotat corespunzator, copiator, telefon, fax, stand de probe (prize, monitor, sursa de semnal AF, RF, etc.), casa de marcat. O instalatie de climatizare va creea un ambient placut in special in zilele toride de vara.
Pot fi expuse postere corespunzatoare activitatii, anunturi, diplome, abilitari service si neaparat afisate toate actele impuse de legislatie.
Se va acorda o atentie deosebita aspectului, iluminarii, ordinii si curateniei, fiind "cartea de vizita" a firmei.
Nu vor lipsi fluturasi de prezentare si carti de vizita.
Pardoseala va fi neteda, nealunecoasa. Se va dota intrarea cu rampa de acces.
In acest loc se pot desfasura si alte activitati conexe: vanzari telecomenzi, accesorii, s.a.
2.2.2 Atelier - locul de desfasurare a activitatii principale, trebuie sa asigure conditii de siguranta si ergonomie.
Recomand ca in acest spatiu sa nu aibe acces clientii.
Standul de lucru (de preferinta minimum 2) trebuie sa fie dotat corespunzator activitatii: sursa separatoare de tensiune, aparate de masura si control, sursa ac/dc, statii de lipit clasice si cu aer cald, PC-ul, monitor cu ecran TFT > 19", telefon, scule specifice, instalatii de iluminat corespunzatoare, lampi de birou cu lupa, etc.
Folositi intotdeauna scaune ergonomice care sa asigure o pozitie sanatoasa si comoda corpului in timpul lucrului.
Acordati atentie climatizarii si ventilatiei.
Aici pot fi depozitate componente electronice de mici dimensiuni in dulapioare compacte sau organizatoare cu sertarase. Ordinea si curatenia vor creea un ambient placut ajutand in mare masura la succesul fiecarei operatiuni.
2.2.3 Depozitul - permite depozitarea materialelor, pieselor de schimb si a aparatelor predate de clienti spre reparare. Trebuie sa fie dotat cu rafturi solide, corespunzatoare activitatii, care sa permita o manipulare usoara. Tot aici este locul recipientelor pentru gestionarea componetelor electronice care contin substante periculoase mediului. Asigurati eliminarea lor periodica.
Sunt importante ventilatia si incalzirea spatiului pe timp friguros.

3. In loc de incheiere ...
Indiferent de forma de oganizare, de locatie, de cunostintele si pregatirea fiecarui depanator, lucram in firme mici, fara posibilitati de cercetare deosebite. Pentru ca timpul are un pret ridicat si merita folosit ca atare, imi permit sa dau un sfat: folositi cu incredere resursele inepuizabile ale internetului (multe link-uri utile aici) si mentineti legatura cu cei din domeniu. Folositi avantajele grupurilor de discutii tematice (pe aceasta pagina va puteti inscrie in doua: depanare si e-decodare) si a forumurilor. Nu ezitati sa impartasiti si altor depanatori experientele dumneavoastra.

© Constantin Rusu V1.2 - 121013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu